وب سایت رسالت من،تمام همت خود را معطوف به بیان حقایق جالب درباره ی خودشناسی و خداشناسی در قالب مطالب و مقالات رایگان و محصولات در این حوزه پرداخته است.

محل لوگو

آیا چشم زخم حقیقت دارد؟


 

باید دید فارغ از اینکه دیگران چه می گویند و تعداد آنها چقدر زیاد است و یا اینکه همه ی عمر چه چیزی شنیده ایم حقیقت امر چیست؟

آیا در قرآن به چشم زخم اشاره شده است؟کسانی که بر این عقیده هستند که چشم زخم حقیقت دارد به آیه ی 51 سوره قلم استناد می کنند و آیه ی وان یکاد... را دلیل مدعای خود می دانند اما آیا به راستی این آیه به حقیقت چشم زخم اشاره دارد؟

ما باید در رابطه با آیات قرآن به نکته ی مهمی توجه کنیم و آن هم اینکه آیات دو دسته هستند آیات محکم که پرتکرارترین آیات هستند و آیات متشابه که کم تکرارترین آیات هستند و برای تفسیر درست آنها باید به آیات محکم مراجعه شود خداوند در آیه ی هفت سوره ی آل عمران می فرماید:او کسی است که این کتاب را بر تو نازل کرد که قسمتی از آن آیات محکم (صریح و روشن) است که اساس این کتاب می باشد (و هرگونه پیچیدگی در آیات دیگر با مراجعه به اینها برطرف می گردد) و قسمتی از آن متشابه است (=آیاتی که در نگاه اول احتمالات مختلفی در آن می رود ولی با توجه به آیات محکم تفسیر آنها آشکار می گردد) اما آنها که در قلوبشان انحراف است به دنبال متشابهاتند تا فتنه انگیزی کنند (و مردم را گمراه سازند) و تفسیر برای آن می طلبند در حالی که تفسیر آن را جز خدا نمی داند و راسخون در علم می گویند ما به همه آن ایمان آوردیم همه از طرف پروردگار ماست و جز صاحبان عقل متذکر نمی شوند. با توجه به این آیه که به راستی رساترین آیه در معرفی قرآن است به این نتیجه می رسیم که کسانی که به دنبال تفسیر و توضیح آیات متشابه هستند در سبب گمراهی مردم هستند این در حالی است که خود خداوند می فرماید علم آیات متشابه در دست من است آیه و ان یکاد که یکی از کم کاربردترین آیات قرآن است و در تمام قرآن فقط یک بار به این موضوع اشاره شده جزو آیات متشابه دسته بندی می شود. این در حالی است که نزدیک به پنجاه آیه اشاره به این موضوع دارد که هر اتفاق و رخدادی که برای انسان پیش می آید به واسطه ی اعمال خود اوست و بارها در قرآن از واژه ها و جملاتی مانند بما کانوا یعملون... بما کانوا یکسبون... بما کانوا یصدفون... و آیاتی همچون بما قدمت یداه... بما قدمت ایدیهم و... صحبت شده و تعداد این آیات آنقدر زیاد است که می توان به جرات گفت هر آنچه برای انسان رخ می دهد به واسطه اعمال و افکار خود اوست. اعتقاد به چشم زخم ملزم به اعتقاد وجود نیرویی به جز نیروی خداوند در عالم هستی است در حالی که این طرز فکر نشات گرفته از کتب تحریف شده ی ادیان قبل از اسلام است آنها به وجود خدایان دوگانه و سه گانه و چند گانه برای اداره ی جهان معتقد بودند اما در دین مبین اسلام و کتاب مقدس قرآن به صراحت آمده که مالکیت آسمان ها و زمین فقط و فقط در دستان یک نیرو قرار دارد و آن هم خداوند یکتاست دیدگاه نیرو قائل بودن برای شر، بدی و شیطان دیدگاهی است که با حقیقت یکتاپرستی منافات دارد.

خداوند بارها در قرآن فرموده است که شیطان بر انسان تسلطی ندارد و مکر شیطان ضعیف است و شیطان فقط دعوت کننده است این آیات به صراحت نشان می دهد که هیچگاه شیطان یا انسان هایی که با شیطان هم پیمان شده اند نمی توانند به انسان آسیب برسانند مگر به شرط اجازه ی انسان و انسان با اعتقاد به شر و بدی این اجازه را صادر می کند.

ممکن است برای عده ای سوال پیش بیاید پس چرا در سایر کتب دینی یا احادیث مختلف به وجود چشم زخم اشاره شده است؟ در جواب به این سوال باید گفت برای پی بردن به حقیقت هر مطلب و موضوع هر چند با سندهای مختلف و فراوان درستی آنها ثابت شده باشد باید با قرآن که میزان و ترازو است سنجیده شود اگر مطلبی با روح قرآن در تضاد باشد کدام یک قابل پذیرش است؟پاسخ به این سوال حقیقت را درباره ی مطالبی که در باب چشم زخم در کتب مختلف آمده روشن می سازد.

بسیاری از کتب دینی از تحریف یهود در امان نمانده اند و یهود با تلاش فراوان در تمام طول تاریخ اسلام با جعل احادیث فراوان بسیاری از حقایق را پوشانده اند یا تغییر داده اند.(به سایت نشر آثار استاد پناهیان و سلسله مباحث ایشان در رابطه با دین برای آبادانی دنیا و دین برای زندگی بهترمراجعه شود).

جهان خارج انعکاس درون ماست، انعکاس ایمان و اعتقاد ما به موضوعات مختلف، در باب مقایسه آیا تصویری که از خود در آینه مشاهده می کنیم حقیقت وجود ماست؟ خیر بلکه انعکاسی از ماست که در آینه دیده می شود بنابراین اگر چشم زخم برای کسی واقعا اتفاق می افتد دلیل آن حقیقت داشتن چشم زخم در ذهن و باورهای آن شخص است.

این جهان کوه است و فعل ما ندا *سوی ما آید نداها را صدا

فعل تو کان زاید از جان و تنت* همچو فرزندی بگیرد دامنت

پس تو را هر غم که پیش آید ز درد *برکسی تهمت منه، بر خویش گرد

فعل توست این غصه های دم به دم *این بود معنای قد جف القلم

ما اگر در مقابل کوه بایستیم و با صدای بلند فریاد بزنیم خداااا پاسخ کوه به ما خدااااا خواهد بود اگر در برابر کوه فریاد بزنیم شیطان پاسخ کوه به ما شیطان خواهد بود ما نباید انتظار شنیدن جوابی دیگر داشته باشیم. وقتی به نیروی شر و بدی معتقد باشیم جهان به اعتقاد ما پاسخ خواهد داد و اتفاقی را برایمان رقم خواهد زد که بیشتر باور می کنیم شر وجود دارد و این کاری است که عقاید با ما می کند پس انسان موحد باید خیلی مراقب نگرش خود نسبت به موضوعات مختلف باشد چرا که تمام زندگی او در گرو همین عقاید است و البته تغییر بینش و نگرش جهادی اکبر می خواهد و برای باورهای عمیق سالیان سال فرصت لازم است.

 

  انتشار : ۳۱ تیر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 371

دیدگاه های کاربران (0)

رسالت من، وب سایتی حاوی مطالب گوناگون در زمینه ی خودشناسی و خداشناسی و با هدف ارائه ی آن به به علاقه مندان این حوزه فعالیت می نماید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما