وب سایت رسالت من،تمام همت خود را معطوف به بیان حقایق جالب درباره ی خودشناسی و خداشناسی در قالب مطالب و مقالات رایگان و محصولات در این حوزه پرداخته است.

محل لوگو

سوره ی لیل راه برآورده شدن آرزوها (1)



 

در گذشته تصور میکردم خداوند درباره ی خواسته های دنیایی یا سخن نگفته یا فقط به نکوهش کسانی پرداخته که خواستار و طالب موفقیت در جهان مادی هستند. چون درک صحیحی از قرآن و دین نداشتم گمان میکردم دستورات قرآنی فقط برای سعادت اخروی گفته شده و خواسته های دنیایی همه نفسانی هستند و مورد نکوهش خداوند، اما زمانی که از خدای مهربان هدایت خواستم و فهم درست قرآن را از او طلبیدم پرده ای از جلوی چشمانم کنار زده شد پرده ای که خداوند در قرآن درباره ی آن می گوید ما آن را بر دل کسانی افکندیم که ایمان نمی آورند.

اکنون می دانم این کتاب آسمانی بیشتر ازآنکه راهنمایی برای زندگی زیبای اخروی باشد راههای رسیدن به زندگی زیبا در دنیا را با عمل به دستوراتش برایمان فراهم می سازد. برخلاف تصور خیلی ها که این دنیا در فقر و بدبختی زندگی می کنند برای آنکه در آخرت جایگاه بهتری داشته باشند قرآن راه رسیدن به نعمت های جهان آخرت را منوط به خوشبختی در این جهان می داند. دستورات عملی و کاملا کاربردی این کتاب دقیقا همان قدم هایی است که در کتب موفقیت بهترین نویسندگان جهان به آن اشاره شده اما بسیار کاملتر.چند روز پیش داشتم جزء سی ام قرآن را مطالعه می کردم به سوره ی لیل که رسیدم در نهایت تعجب دیدم این سوره خلاصه و فشرده ی کتاب هایی است که در زمینه ی موفقیت مخصوصا امور مالی مطالعه کرده ام و اطلاعات بسیار مهمی که در این سوره ی کوتاه عنوان شده به مراتب بهتر از چندین کتاب با هم است.

کتب موفقیت گاهی با شاخ و برگ دادن به بعضی نکات و رفتن به حاشیه از اصل موضوع بسیار دور شده اند، اما این سوره بسیار خلاصه تاکیدی به نکات مهم برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه ای است. من میگویم اگر به مطالبی که در این سوره گفته شده عمل شود خوشبختی خیلی زودتر ازآنچه تصور می کنید در خانه ی شما را خواهد کوبید.

در ابتدای سوره خداوند درباره ی سه چیز سوگند یاد می کند: شب، روز و جنس نر و ماده، نکته ی اول اینکه هر جای قرآن سوگند یاد شده بعد از سوگند مطلب بسیار مهم و قابل تأملی عنوان شده و خداوند با این سوگند می خواهد بفهماند که فقط همین است و جز این نیست و نکته ی دوم اینکه خودِ مواردی که خداوند به آنها سوگند یاد کرده امور بسیار مهم و پرارزشی هستند کما اینکه افراد وقتی می خواهند سوگند یاد کنند و درستی حرف خود را اثبات کنند معمولا جان عزیزان خود را مورد قسم قرار می دهند.

خداوند در جاهای مختلفی از قرآن به زمان سوگند یاد کرده و این نشان میدهد که زمان پر ارزش ترین دارایی انسانی ست که می خواهد به موفقیت برسد و در واقع زمان از چنان ابهتی برخوردار است که وسیله ی سوگند خداوند شده است. یک خصوصیت مهم شب و روز این است که غیر قابل توقف و برگرداندن است یعنی از آغاز خلقت تا کنون همین بوده و تا آخر دنیا و زمان برچیده شدن این جهان نیز همین است هیچگاه نمی توانید تغییری در کوتاه یا بلند کردن شب و روز داشته باشید این نشان می دهد که بعضی از حقایقی که در ادامه ی این سوگندها عنوان شده غیر قابل تغییر هستند و جزو قانون و سنت الهی محسوب می شوند.

عقیده ی محدود کننده ای که در ذهن زنان سرزمین من و عده ی زیادی از زنان جهان وجود دارد و باعث ایجاد جنبش فمینیسم شده این است که خداوند بین جنس زن و مرد تفاوت و تبعیض قائل شده است. یا اینکه برای رسیدن به موفقیت های اجتماعی زنان محدودتر از مردان هستند یا موقعیت ها و شرایطی که در اختیار مردان قرار دارد بارها بهتر و بیشتر از زنان است. خداوند قبل از تشریح راههای موفقیت، سوگند به جنس زن و مرد را عنوان کرده تا به ما بفهماند برای خداوند زن و مرد تفاوتی ندارند و قانون الهی برای رسیدن به موفقیت برای هر دو یکی است و خداوند جهان را طوری خلق نکرده که مردها موفق تر از زنان باشند. در قرآن می بینیم چندین سوره درباره ی زنان سخن گفته شده (سوره نور،نسا،مریم). محدودیت هایی که در جوامع برای زنان می بینیم محدودیت هایی خودساخته و منشا گرفته از فرهنگ ایجاد شده ی خود مردم است و به علت تفاوت ها و تبعیض هایی است که خانواده ها و پدر و مادر در تربیت دختر و پسر رعایت نمی کنند و مصداق گفته های من زنان بسیار موفقی هستند که این عقیده ی باطل را نپذیرفته اند و بسیار موفق هستند حتی در دل روستاهای بسیار دور دست، این افراد تایید می کنند که قانون کائنات برای دستیابی به موفقیت برای همه یکی است. پس اگر محدودیتی در زندگی مان مشاهده می کنیم آن محدودیت در ذهن ماست و اگر این طرز فکر را از ذهن خود پاک کنیم دنیا برایمان آزاد و باز خواهد شد (مراجعه شود به مقاله ی تغییر از درون آغاز می شود).

در آیه ی بعد خداوند می فرماید ان سعیکم لشتی (تلاش و کوشش شما پراکنده است). 

اصلی هست در موفقیت به نام اصل تمرکز، من این مورد را با ذکر دو مثال ساده شرح خواهم داد:

مثال اول: آب در دمای صد درجه می جوشد حال اگر بخواهیم آب را تا دمای 99 درجه بالا ببریم اما مقدار حرارت به اندازه ای نباشد که آب به نقطه ی جوش برسد. اگر چندین روز هم تلاش کنیم آب نخواهد جوشید. این اصل را به عنوان اصل حداکثر تلاش هم می شناسند.

 مثال دوم: تصور کنید ذره بینی در دست دارید و میخواهید در زیر نور خورشید کاغذی را بسوزانید اگر ذره بین را بالا و پایین کرده یا به این طرف و آن طرف بچرخانید اگر هزار سال هم این کار را انجام دهید ذره بین نمیتواند شعله ایجاد کند اما به محض اینکه در نقطه ای خاص متمرکز می کنیم ظرف مدت کوتاهی شعله ایجاد خواهد شد. 

اگر هدفی داریم اما این شاخه به آن شاخه می پریم به هدف خود نمی رسیم. بزرگترین کسب و کارها کسب و کارهایی هستند که افراد آن پشتکار کافی برای رونق بخشی به آن داشته اند. اگر بخواهیم عجله کنیم و زمان کافی و انرژی کافی صرف امری نکنیم و منتظر پاداش آنی و زودگذر باشیم موفق نخواهیم شد و خیلی زود سرخورده می شویم. نمونه ی آن افرادی هستند که دائم در حال عوض کردن شغل خود هستند هنوز بعد از سال ها نتوانسته اند به موفقیت و سوددهی برسند. این در مورد تخصص در زمینه ای خاص هم صادق است کسی که تمرکز خود را بر هنری خاص یا تخصص در رشته ای خاص صرف می کند موفقیت بیشتری به دست می آورد از کسی که از همه چیز کمی می داند. بیشترین در آمد را امروزه متخصصین هر حوزه به دست می آورند.

این در مورد عادت های شخصی هم صدق می کند عادات نامناسبی که در درون ما ایجاد شده نیز یک روزه به وجود نیامده اند که بخواهند با اندکی تمرین و به سرعت تغییر کنند باید برای تغییر آنها تمرکز و زمان لازم صرف شود.

نکته ی دیگر اینکه شخصی خواسته ای دارد اما سال هاست به خواسته ی خود نرسیده، این شخص باید بداند که علت عدم توفیق او این است که عقایدش در جهت خواسته هایش نیست. به طور مثال اگر شما طالب موفقیت مالی و ثروت باشید اما از جهتی در باورها و عقایدتان این باشد که پول کثیف است و ثروتمندان انسان های پست و ظالمی هستند که از راههای نادرست به ثروت رسیده اند شما هرگز به ثروت و پول نخواهید رسید مخصوصا اگر اصرار داشته باشید انسان خوبی بمانید و از راه حلال به ثروت برسید. تلاش پراکنده یعنی باورها در جهتی حرکت می کنند و خواسته ها در جهتی دیگر، تلاش متمرکز یعنی خواسته ها و باورها با هم، هم جهت شوند و این اصل درباره ی تمامی خواسته ها صادق است.

پس بیاییم هدفی واضح و مشخص در هر زمینه ای چه سلامتی چه روابط چه موفقیت مالی و شغلی برای خود تعیین کنیم و عقاید خود را در آن زمینه ی خاص بررسی کنیم و آن را با خواسته ی خود هم جهت سازیم و قدم در مسیر بگذاریم و آنقدر آن موفقیت را دنبال کنیم تا نتیجه حاصل شود. تلاش وقتی با پشتکار همراه باشد نتیجه حتما به دست می آید.

 

  انتشار : ۱۰ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 282

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

رسالت من، وب سایتی حاوی مطالب گوناگون در زمینه ی خودشناسی و خداشناسی و با هدف ارائه ی آن به به علاقه مندان این حوزه فعالیت می نماید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما