وب سایت رسالت من،تمام همت خود را معطوف به بیان حقایق جالب درباره ی خودشناسی و خداشناسی در قالب مطالب و مقالات رایگان و محصولات در این حوزه پرداخته است.

محل لوگو

توصیف دقیق یکتاپرستی


 

 

بگو: ما به خدا ایمان آورده ایم و به آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحق و یعقوب و پیامبران از فرزندان او نازل گردید و آنچه به موسی و عیسی و پیامبران از طرف پروردگار داده شده است و در میان هیچ یک از آن ها جدایی قائل نمی شویم و در برابر فرمان خدا تسلیم هستیم (آل عمران 84).

تسلیم یا اسلام در زبان عربی یک معنا یا توصیف است نه یک نام یا عنوان.

این واژه وضعیت ذهن هر کسی که خداوند را به عنوان قدرت مطلق به رسمیت بشناسد توصیف می کند و به این باور اشاره دارد که فقط خداوند قدرت دارد و هیچ نهاد دیگری قدرت یا کنترل مستقل از خداوند ندارد.

بنابراین واژه ی اسلام در زبان عربی به حالت ذهنی یک فرد اشاره دارد نه یک عنوان دینی که به گروه خاص یا مذهب و فرقه ای خاص تعلق گیرد. هر کس خداوند را بدون بت هایی که در طول تاریخ بر ادیان تحمیل شده بپرستد از نظر تعریف یک فرد مسلمان به شمار می رود.

این وضعیت ذهن مطابق پیام الهی در قرآن است که از طریق همه ی پیامبرانش سینه به سینه گذشته از نوح تا ابراهیم تا اسحق تا محمد خاتم پیامبران.

دین در نزد خدا اسلام است (تسلیم خدا بودن) و کسانی که "کتاب آسمانی" به آنان داده شده (تورات انجیل قرآن) اختلاف نکردند مگر بعد از علم و آگاهی...(آل عمران 19)

هر کس جز اسلام آیینی انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد...(آل عمران 85)

در این آیات دو نکته ی مهم را خداوند متذکر می شود اول اینکه در هر مذهب و دینی قرار داری اصلا مهم نیست فقط مهم آن حالت ذهنی توست که باید مورد تایید خداوند باشد و دوم اینکه این حالت ذهنی را خودت باید به آن رسیده باشی و موروثی نباشد چون خداوند با قاطعیت دستور داده هر چه که نسبت به آن آگاهی نداریم و در واقع برخواسته از تقلید و پیش رفتن با اکثریت و به نوعی هم رنگ جماعت شدن است نپذیریم. خداوند در این باره در آیه ی 36 سوره ی اسراء می فرماید: از آنچه به آن آگاهی نداری پیروی نکن چرا که گوش و چشم و قلب همه مسئولند.

خداوند در سوره ی آل عمران آیه ی 85 می فرماید: آیین اسلام تنها آیین پذیرفته شده از نظر خداوند است اما در جایی می بینیم که می فرماید: هر آیینه از میان آنان که ایمان آورده اند و یهود و صابئان و نصارا هر که به خدا و روز آخر ایمان اشته باشد و کار شایسته انجام دهد بر او نه ترسی است نه محزون می شود (مائده 69)

اگر آیه ی 85 آل عمران را با آیه ی 69 مائده جمع ببندیم متوجه می شویم که مفهوم پیام خداوند این است در هر دین و مسلکی که می خواهی باش ذهن تو باید تسلیم یک نیرو باشد در غیر این صورت قابل پذیرش نیست.

خداوند در آل عمران آیه ی 67 می فرماید: ابراهیم نه یهودی بود نه نصرانی بلکه حنیفی مسلمان بود و از مشرکان نبود. شاید این مورد سوال ذهن خیلی از توده های مردم که فهم و درک عمیقی نسبت به واژه ی اسلام و مسلمان ندارند باشد سوال این است: دین اسلام بعد از حضرت محمد ارائه شده چطور آیین حضرت ابراهیم که از نظر زمانی قبل از حضرت محمد می زیسته می تواند اسلام باشد؟ چطور ممکن است حضرت ابراهیم مسلمان بوده باشد در حالی که این دین در زمان آخرین پیامبر به جهان ارائه شده؟

این آیات نشان می دهد که دینی که محمد ارائه داده و بر آن تاکید داشته همان دین ابراهیم است بدون هیچ تفاوتی و همان دین نوح است بدون هیچ تفاوتی همان دین موسی و عیسی است بدون هیچ تفاوتی. درواقع از آدم تا خاتم سخن خدا یکی بوده و آن هم اینکه یک قدرت مطلق وجود دارد و دین واقعی یعنی اینکه معتقد باشیم فقط یک نیرو در جهان وجود دارد و اصولا برای خدا قالب ها کوچک ترین اهمیتی ندارند.

  انتشار : ۵ مهر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 255

دیدگاه های کاربران (0)

رسالت من، وب سایتی حاوی مطالب گوناگون در زمینه ی خودشناسی و خداشناسی و با هدف ارائه ی آن به به علاقه مندان این حوزه فعالیت می نماید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما