وب سایت رسالت من،تمام همت خود را معطوف به بیان حقایق جالب درباره ی خودشناسی و خداشناسی در قالب مطالب و مقالات رایگان و محصولات در این حوزه پرداخته است.

محل لوگو

تحلیل کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین (1)


 

 

اولین بار، هشت سال پیش، کتاب چهار اثر را هدیه گرفتم. هدیه گرفتن کتاب مصادف شد با مهاجرت من به یک شهر بزرگتر و تغییرات وتحولات فراوان در زندگی ام و من با مرور بخش هایی از کتاب، احساس کردم خداوند آن را به من هدیه داده تا بتوانم با تغییر وتحولات جدید و ناگهانی زندگی ام راحتتر سازگار شوم. این کتاب را ده ها بار مطالعه کردم. سراسر این کتاب ایمان و توکل به غیب را به من آموخت. البته که با یک بار خواندن این اتفاق رخ نداد اما یک بار خواندن آن کافی بود تا مرا به بارها خواندن آن ترغیب و تشویق کند. این کتابِ فوق العاده تاثیرگذار، سراسر ایمان، شجاعت، توکل و حضور خداوند را در دل انسان زنده می کند و جسارت انجام کارهای بزرگ و قدم های بلند را به انسان می بخشد. من با آموزه های این کتاب توانستم کارهایی را در زندگی ام انجام دهم که از نظر اطرافیانم ریسک بزرگی محسوب می شد. در واقع خداوند با این کتاب و از زبان این نویسنده من را ترغیب به حرکت های بزرگ کرد و به من وعده ی پیروزی داد اینکه بتوانم بر ترس هایم غلبه کنم و پا در درون ناشناخته ها بگذارم و با ایمان و توکل بر موانع غلبه کنم.

بیوگرافی نویسنده که چند صفحه اول کتاب به آن اختصاص داده شده کمک کرد بدانم علت جاری شدن این آموزه های عمیق و ماندگار از زبان این نویسنده چه بوده و به اصالت کلام او ایمان بیشتری بیاورم و بدانم این سخنان از طرف یک آگاهی برتر به این نویسنده القا شده است.

نویسنده ی چهار اثر، خانم فلورانس اسکاول شین در خانواده ای مذهبی پا به جهان گشوده است. ذوق هنری او که از لطافت روح اش سرچشمه میگیرد باعث شد نقاشی را پیشه ی خود سازد. او با شریک عاطفی خود نیز در چنین فضای هنری ای آشنا می شود و بعد از شکست در رابطه و جدا شدن از همسر خود "اورت شین" که یک نقاش بلند آوازه و البته کمی جاه طلب بود، رو به علوم ماوراطبیعه می آورد.

من با خواندن این کتاب به این نتیجه رسیدم که من نیز مانند بسیاری از انسان های موثر در تاریخ جهان یک حادثه یا یک سلسله حوادثی را تجربه کرده و خواهم کرد که آن حوادث نقاط عطف زندگی ام خواهند شد و تجربیات من را به دو بخش قبل و بعد آن اتفاق تقسیم خواهند کرد. اتفاقاتی که مسیر زندگی من را با قدرت تغییر می دهند و آنقدر قدرتمند هستند که آینده ی زندگی ام را بسیار متفاوت از گذشته ام رقم می زنند و من را به انسان دیگری تبدیل میکنند. این تغییر بستگی به شاکله و شخصیت هر فرد دارد این تغییرات می تواند فرد را به سمت کفر و بی خدایی و دور شدن از اصل وجودی اش پیش ببرد یا به سمت توکل و ایمانی شکست ناپذیر و این موضوع همواره به خود انسان بستگی دارد.

با مطالعه ی قرآن متوجه شدم خداوند در قرآن این نقاط عطف زندگی را آزمون های الهی می نامد و می فرماید: کسانی که بتوانند برخورد مناسب با این امتحانات داشته باشند و صبر پیشه سازند، آنقدر مقام و منزلتشان نزد خداوند بالا می رود که درود و رحمت خداوند شامل آنها خواهد بود و پاداش عظیمی دریافت می کنند و به گمانم محصول صبر وپیروزی در برابر امتحانات الهی، برای فلورانس اسکاول شین، جاری شدن پیام خدا از زبان این زن و ایجاد کتابی بی نهایت تاثیرگذار است. آنقدر تاثیر گذار که بعد از گذشت یک قرن بوی کهنگی نگرفته و همچنان تجدید چاپ می شود و آموزه هایش به کل دنیا سرایت کرده است.

دیگر برایم عجیب و جای سوال نیست که چرا آمریکا یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین کشورهای جهان به شمار می رود؟ وقتی موعظه گوها و عالمان دینی چنین متوکل و آگاه در این کشور حضور داشته باشند، نتیجه ی آن پرورش انسان های بزرگ است که با انجام کارهای بزرگ مسیر تاریخ این کشور را تغییر داده اند.

نویسندگان زیادی هستند که در مورد قوانین کائنات و مباحث خودشناسی وخدا شناسی قلم فرسوده اند اما از این بین فقط تعداد کمی هستند که کلامشان تاثیری ماورای مکان و زمان یافته و در طول دهه های متمادی در اذهان باقی مانده است. به گمانم علت تاثیر گذار بودن کلام این افراد، عمل کردن خودِ این نویسنده ها به آگاهی هایی است که درباره ی آن سخن گفته اند. به گمانم وقتی انسان به سخنانی که می نویسد عمل کند و به آگاهی هایی که برای دیگران بیان می کند ایمان داشته باشد، خداوند تاثیر و نفوذی در کلام او قرار می دهد که در سایر آثار کمتر مشاهده می شود.

کتاب چهار اثر، شامل چهاربخش مجزاست که به چهار آموزه ی متفاوت اما مرتبط به هم می پردازد و بیشتر حول و پیرامون مسائلی همچون توکل و ایمان به غیب و رها بودن و واگذاری مسئولیت ها به خداوند می پردازد. به نظرم این کتاب یک راهنمای عملی برای آموزش توکل و ایمان است.

بخش اول این کتاب به این موضوع اشاره دارد که زندگی برخلاف تصور اکثر انسان ها جنگ و نبرد نیست بلکه زندگی صرفا یک بازی است که یک سری اصول و قوانین ساده مانند هر بازی ای دارد.

من آموختم اگر قوانین مربوط به بازی زندگی را بشناسم احساس پیروزی و موفقیت ناشی از یادگیری این بازی ساده و جذاب، من را به پیش خواهد برد و این بسیار متفاوت از زمانی خواهد بود که من بخواهم با آزمون و خطا پی به قوانین بازی ببرم چرا که عمر من هرگز کفاف تجربه های متفاوت و متنوع را به من نخواهد داد و عاقلانه تر این است که وقت و انرژی خود را صرف شناخت قوانین زندگی کنم، آنگاه می توانم با عمل به این قوانین وتمرین کردن در این زمینه، مهارت کسب کرده و پایه های موفقیت را بر آن بنا کنم و زندگی ای سرشار از شادی و لذت را تجربه کنم و مسیر رسیدن به خواسته هایم را نیز کوتاه تر کنم. اما لازمه ی همه ی این قدم ها پذیرفتن قدم اول است. اینکه بپذیرم زندگی تصادفی نیست و قوانینی دقیق برای زیباتر کردن آن وجود دارد و خداوند مرا در جهانی بی قاعده و قانون رها نساخته که عوامل بیرونی یا احتمالات وتصادفات دخیل در سرنوشتم باشند، بلکه من خالق و فرمانروای سرنوشت خود هستم .

همانطور که قوانینی مانند جاذبه یا قانون الکتریسیته وجود دارد قانونی هم به نام قانون زندگی یا کامیابی وجود دارد تعداد زیادی از افراد هرگز این فرصت را به دست نمی آورند به این مرحله از آگاهی برسند که اساسا قانونی وجود دارد. اما کسی که به این حد از آگاهی برسد که زندگی اش تماما در اختیار خود اوست و با قوانین ثابت و بدون تغییر میتواند زندگی دلخواه خود را بسازد آنوقت قدم بزرگی را پیموده است. من از این کتاب آموختم امتحانات و آزمون های الهی کمکی بود تا به این مرحله از زندگی ام راه یابم، بنابراین من می توانم بابت امتحانات الهی از خداوند ممنون و سپاسگذار باشم.

در جایی از کتاب بیان شده که قبل از هر چیز به ملکوت خدا پناه ببرید و مصلحت او را بپذیرید. به گمانم تعداد زیادی از افراد برداشت های متفاوتی از این جمله داشته باشند، چرا که بنا بر اعتقاد اکثر انسان ها خداوند خواسته های انسان را از غربال و فیلتر عبور میدهد و فقط آنهایی را که به صلاح فرد است برآورده می سازد. این گمانی بود من در گذشته نسبت به خداوند داشتم.

پناه بردن به ملکوت خدا و پذیرش مصلحت او معنایی عمیق تر دارد. این بدان معناست که خداوند کمک میکند بهترین مسیر برای رسیدنِ من به خواسته هایی که خودم با میل و اراده ی خود انتخاب کرده ام بیابم و پذیرش مصلحت خداوند یعنی پذیرش اینکه وظیفه ی من فقط خواستن است و رعایت قوانین رسیدن به خواسته ها و مسیر را باید به عهده ی خداوند بگذارم و اجازه دهم او از کوتاه ترین و ساده ترین راه من را به خواسته هایم برساند.

خیلی از افراد را دیده ام که به خواسته های خود رسیده اند اما آن خواسته برایشان شادی و خوشبختی به ارمغان نیاورده است. همیشه برایم سوال بود اگر خداوند خواسته هایمان را غربال میکند پس نباید این افراد به خواسته های خود می رسیدند.

اکنون به این آگاهی دست یافته ام که خداوند همواره به خواسته های من پاسخ مثبت میدهد و او هیچ وقت نخواهد گفت این خواسته به صلاح تو نیست او به من اختیار تام داده است تا خودم برای سرنوشتم تصمیم بگیرم. این آگاهی باعث شد وقتی درخواستی دارم و هر چقدر تلاش می کنم به آن دست یابم اما توفیقی حاصل نمی شود به جای این تصور که خداوند نمیخواهد این اتفاق رخ دهد به این موضوع فکر کنم که آیا قدم هایی که برای دستیابی به خواسته هایم بر میدارم درست هستند یا خیر؟ و به جای مسبب دانستن خداوند سببِ ناکامی ها را درون خودم جستجو کنم.

بعدا این سوال برایم پیش آمد که اگر خداوند همواره پاسخ مثبت میدهد چرا بعضی از خواسته هایم استجابتشان به تاخیر می افتد و با وجود تلاش زیاد هنوز به آنها دست نیافته ام. با خواندن این کتاب متوجه شدم این مانند آن است که من برای تماشای غروب خورشید به سمت شرق حرکت کنم و انتظار داشته باشم غروب خورشید را ببینم. یعنی من هر چقدر هم تلاش کنم و سریع تر به سمت شرق حرکت کنم اتفاقا از خواسته ی خود دورتر هم می شوم. پس میزان تلاش من مهم نیست بلکه مهم این است که تلاش من در جهت درستی باشد. من باید می دانستم سرپیچی از قانون خداوند و اقدامات نادرست نمی تواند من را به خواسته هایم برساند.

در جایی از بخش اول گفته شده انسان باید آماده ی دریافت چیزهایی باشد که می خواهد آن هم زمانی که حتی بارقه ی کوچکی که دال بر تحقق آرزویش باشد موجود نباشد. در واقع امور ظاهری نباید انسان را بفریبد شاید ظاهر اوضاع نه تنها دلخواه نیست بلکه رو به وخیم تر شدن نیز پیش می روند اما در عالم غیب اتفاقاتی در حال رخ دادن هستند که من را به سرعت به خواسته هایم می رساند. دانستم اکثر افراد فریب ظاهر اوضاع و شرایط را میخورند و یک قدمی موفقیت از  حرکت می  ایستند.

بعضی اوقات اوضاع ظاهری زندگی، مانند سطح دریاها که پر از تلاطم و امواج هستند ظاهری آشفته دارند وظیفه ی من این است که در یابم از عمقی به بعد دریاها همواره آرام هستند. برای نوع بشر که در چهارچوب زمان و مکان محصور است پذیرش و درک بعضی از مسائل بسیار دشوار به نظر می رسد او نمیتواند این موضوع را بپذیرد که زمان برای خداوند معنایی ندارد اینکه زمان مخلوق خداوند است و مخلوق نمیتواند خالق را محدود یا عاجز کند. من باید به این سطح از ایمان برسم که خداوند سریع الاجابه است و به محض اینکه من بتوانم به خداوند وصل شوم پاسخ های خداوند به شکل شرایط و اتفاقاتی که خواسته هایم را تامین می کند در لحظه ایجاد می شوند و خداوند هرگز دیر نخواهد کرد.

داستان مردی که تسلیم فقر و گرسنگی ظاهری شد و دست به خودکشی زد و چند روز بعد نامه ای به منزل او پست شد تحت عنوان این مضمون که او صاحب ارثیه ای عظیم ازطرف یکی از اقوام دور خود شده است، درس عبرتی میتواند برای من باشد یا داستان مردی که یک قدمی طلا دست از حفاری برداشته و معدن خود را به دیگری واگذار کرد و صاحب بعدی معدن با اولین کلنگ به طلا رسید باید این درس را به من بیاموزد که تا آخرین لحظات که وسوسه ها من را وادار به تسلیم شدن میکند باز هم باید امید خود را حفظ کنم و از  حرکت نایستم.

در فصل قانون رفاه از بخش اول کتاب، داستان مردی را بیان می کند که نیاز مبرمی به پول داشت و فلورانس به او توصیه کرد که ایده ای که به ذهنش رسیده را عملی کند و به بانک مراجعه کند اما او پاسخ داد محال است که بتوانم این مقدار پول را از بانک دریافت کنم چرا که فردا آخرین روز کاری است و بانک ها راس ساعت دوازده بسته خواهند شد و من نیز زودتر از ساعت ده نمی توانم آنجا حضور داشته باشم و در این مدت کوتاه اتفاق خاصی رخ نمی دهد اما اتفاقی که افتاد این بود که قطارش با تاخیر و یک ربع مانده به دوازده رسید و او توانست در عرض پانزده دقیقه مبلغی را که میخواست دریافت کند. این داستان موید این موضوع است که خداوند برای برآورده ساختن آرزوها وخواسته های انسان نیازی به زمان ندارد و خواسته ها می تواند خیلی ساده و سریع رخ دهند اگر انسان حرکت کند و ایمان داشته باشد.

  انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 1168

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

رسالت من، وب سایتی حاوی مطالب گوناگون در زمینه ی خودشناسی و خداشناسی و با هدف ارائه ی آن به به علاقه مندان این حوزه فعالیت می نماید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما